کابل های ارتباطی تجهیزات صنعتی با کامپیوتر و لپ تاپ

امروزه با توجه به اینکه تجهیزات صنعتی روز به روز رو به پیشرفت هستند و این پیشرفت مستلزم کنترل با دقت بیشتر ماشین آلات صنعتی می باشد کلیه ی تجهیزات صنعتی از قبیل پی ال سی (PLC)، نمایشگر های صنعتی اچ ام آی (HMI)، سروو درایو ها (SERVO DRIVE)، اینورترها (INVERTER) و … برای برنامه نویسی و همچنین تنظیمات دقیق تر ملزم به استفاده از نرم افزار های کامپیوتری شده اند زیرا که در مدل های قدیمی که بعضا بصورت (LOCAL) و از روی خود تجهیزات این کار انجام می شد، کار بسیار پیچیده و با قابلیت های محدود بود که این کار امروزه با بهره گیری از نرم افزار های کامپیوتری بسیار آسان تر ، دقیق تر و با قابلیت های بیشتر انجام می شود.

بصورتی که استفاده از این نرم افزار ها امروزه در ساده ترین تجهیزات کنترلی صنعتی نیز که قبلها بعضا بصورت دستی تنظیمات آن را انجام می دادند مورد استفاده قرار می گیرد از جمله ی این تجهیزات علاوه بر موارد فوق می توان به راه انداز های الکتروموتور ها مانند سافت استارتر و همچنین کنترلر های دما و رطوبت نام برد.

برای ارتباط بین این نرم افزار ها از طریق کامپیوتر و لپ تاپ با این تجهیزات نیاز به کابل های ارتباطی می باشد که به وسیله این کابل برنامه را داخل تجهیز دانلود یا بار گذاری کنند که هر تجهیز کابل مختص به خود و پورت خاص خود را دارد و در برند های مختلف تولید کننده این تجهیزات کابل های ارتباطی متفاوت است.

تفاوت این کابل ها علاوه بر نوع پورت و نحوه ارتباط ، در نوع شبکه ای که در آن این ارتباط بین کامپیوتر و تجهیز برقرار می شود نیز است.

به این صورت که برای ارتباط برخی از این تجهیزات با کامپیوتر از کابل های USB و برای برخی دیگر از پورت سریال 9 پین و برای بعضی از طریق شبکه اترنت این کار انجام میشود.

در بسیاری از موارد به منظور گرفتن کپی از برنامه یا آپلود بک آپ برنامه نویسی نیز از این کابل ها استفاده می شود.

برخی در بازار این کابل ها را به نام کابل برنامه نویسی پی ال سی PLC یا اچ ام آی میگویند.

کابل های ارتباطی شبکه های صنعتی

امروزه با توجه به فراروانی برند های تولید کننده تجهیزات صنعتی این کابل ها و نحوه اتصالشان بسیار تنوع بالایی دارند که به عنوان مثال در تجیزاتی که از پورت USB استفاده می شود برخی از USB پرینتری و برخی از USB mini , USB micro استفاده می کنند.

یکی دیگر از موارد استفاده از کابل های ارتباطی برای ایجاد شبکه بین خود تجهیزات صنعتی از قبیل موارد زیر می باشد:

کابل ارتباطی شبکه بین پی ال سی (PLC) و نمایشگر های صنعتی اچ ام آی (HMI)

کابل ارتباطی شبکه بین پی ال سی (PLC) و سروو درایو ها (SERVO DRIVE)

کابل ارتباطی شبکه بین پی ال سی (PLC) و اینورترها (INVERTER)

کابل ارتباطی شبکه بین پی ال سی (PLC) و کنترلر های دما و رطوبت

کابل ارتباطی شبکه بین پی ال سی (PLC) و ماژول های افزایش ورودی و خروجی ها

کابل ارتباطی شبکه بین نمایشگر های صنعتی اچ ام آی (HMI) و اینورترها (INVERTER)

کابل ارتباطی شبکه بین نمایشگر های صنعتی اچ ام آی (HMI) و کنترلر های دما و رطوبت

کابل ارتباطی شبکه های صنعتی مانند PROFINET , ETHERNET , ETHERCAT , MODBUS , CCLINK , PROFIBUS , PROFINET , CAN OPEN ,DEVICE NET و

کابل های قدرت و انکودر سروو موتورها

علاوه بر مواردی که در بالا ذکر کردیم برای ارتباط بین انکودر سروو موتور های و همچنین ترمینال قدرت سروو درایو ها به موتور از کابلهایی با پورت های خاص استفاده می شود.

ما در شرکت روشمند صنعت نوین با توجه به اینکه وارد کننده رسمی محصولات و تجهیرات اتوماسیون صنعتی هستیم سعی کردیم با واردات کابل های اورجینال و اصلی و ارایه انواع کابل های ارتباطی برای تجهیزات صنعتی از قبیل پی ال سی (PLC)  و نمایشگر های صنعتی اچ ام آی (HMI) سروو درایو ها (SERVO DRIVE) اینورترها (INVERTER) کنترلر های دما و رطوبت و همچنین کابل های شبکه های صنعتی ، کابل انکودر و کابل قدرت سروو ها و… کمکی هر چند ناچیز به همکاران خود در بخش اتومسیون انجام دهیم وبتوانیم نیاز صنعت کشور در این مهم را در حد توان خود برطرف کنیم.

 

کابل برنامه نویسی و آپلود ، دانلود برنامه ی PLC , HMI , SERVO , INVERTER

در زیر به مواردی ازاین کابل ها و نحوه ی ارتباط و همچنین برند و کد مخصوص آنها اشاره میکنیم:

کابل میتسوبیشی الکتریک  (MITSUBISHI ELECTRIC) – برنامه نویسی و انکودر

کابل های  SC09 , USB-SC09, USB-SC09-FX:

برای ارتباط از طریق نرم افزارهای PLC  میتوبیشی الکتریک مانند GX DEVELOPER , GX WORK  با PLC  سری FX0 , FX1S , FX1N , FX2N , FX2NC , FX3S , FX3U , FX3G , FX3SAو A استفاده می گردد و ارتباط آن از طریق RS232  و RS422 است.

کابل های , USB-QCR30R2 QC30R2:

برای ارتباط از طریق نرم افزارهای PLC  میتوبیشی الکتریک مانند GX DEVELOPER , GX WORK  با PLC  سری Q00 , Q01, Q01H , Q2 , Q2H  , QS , QH استفاده می گردد و ارتباط آن از طریق RS232  است.

کابل GT01-C30R4-8P :

برای ارتباط از طریق نرم افزارهای HMI میتوبیشی الکتریک مانند GT-Works GT Designer , با HMI سری GOT900 , GOT1000 , GOT2000 , GSاستفاده می گردد و ارتباط آن از طریق RS232 و RS422 است.

کابل MR-J3ENCBL :

برای ارتباط بین انکودر سروو موتور و سروو درایو

کابل برنامه نویسی امرن الکتریک (OMRON ELECTRIC)

کابل USB-CN226:

برای ارتباط از طریق نرم افزارهای PLC  امرن الکتریک مانند CX PROGRAMMER  با PLC  سری CJ1 , CQM1 , CS1 ,C200 استفاده می گردد و ارتباط آن از طریق RS232  و USB  است.

کابل CQM1-CIF01:

برای ارتباط از طریق نرم افزارهای PLC  امرن الکتریک مانند CX PROGRAMMER  با PLC  سری CPM1 استفاده می گردد و ارتباط آن از طریق RS232  و USB  است.

کابل برنامه نویسی پاناسونیک (PANASONIC)

کابل AFC8513:

برای ارتباط از طریق نرم افزارهای PLC پاناسونیک مانند FPWIN با PLC سری FP استفاده می گردد و ارتباط آن از طریق RS232 است.

کابل برنامه نویسی پروفیس (PRO-FACE)

کابل های GPW-CB03 و GPW-CB02 و CA3-USBCB-01 :

برای ارتباط از طریق نرم افزارهای HMI پروفیس با HMI استفاده می گردد و ارتباط آن از طریق RS232 و USB است.

کابل برنامه نویسی زیمنس (SIEMENS)

کابل USB-MPI-6ES7972-0CB20-0XA0:

برای ارتباط از طریق نرم افزارهای PLC  زیمنس مانند STEP-7 , TIA PORTAL  با PLC  سری S7-300 , S7-400 استفاده می گردد و ارتباط آن از طریق USB  است.

کابل USB-PPI:

برای ارتباط از طریق نرم افزارهای PLC  زیمنس مانند MICRO WIN  با PLC  سری S7-200 استفاده می گردد و ارتباط آن از طریق USB  است.

کابل USB-LOGO:

برای ارتباط از طریق نرم افزارهای PLC  MINI زیمنس مانند LOGO  با PLC  MINI سری LOGO استفاده می گردد و ارتباط آن از طریق USB  است.

کابل DVPCAB215:

برای ارتباط از طریق نرم افزارهای PLC  دلتا مانند WPLSoft  با PLC  سری DVP استفاده می گردد و ارتباط آن از طریق RS232  است.

کابل  ASDA-B2-AB:

برای ارتباط از طریق نرم افزارهای SERVO  دلتا با SERVO  سری A , B2 استفاده می گردد و ارتباط آن از طریق USB  است.

کابل برنامه نویسی زینجه ، شینژه (XINJE)

کابل PC-XC,TP-XC,TH-XC,TG-XC,MD204-XC: برای ارتباط از طریق نرم افزارهای PLC XINJE باPLC استفاده می گردد و ارتباط آن از طریق RS232 است.

کابل برنامه نویسی فتک (FATEK)

کابل USB-FBS-232P0-9FوFBS-232P0-9F: برای ارتباط از طریق نرم افزارهای WINPROLADDER باPLC استفاده می گردد و ارتباط آن از طریق RS232 است.

کابل برنامه نویسی ال اس (LS)(LG)

کابل USB-LG-XGBو PC-LG_XGB: برای ارتباط از طریق نرم افزارهای LS باPLC استفاده می گردد و ارتباط آن از طریق RS232 , USB است.

کابل برنامه نویسی هایتک (HITECH)

کابل USB-HITECH: برای ارتباط از طریق نرم افزارهای HMI هایتک با HMI استفاده می گردد و ارتباط آن از طریق RS232 و USB است.